Nowicjusz i Księgi do Małych Wojen Wybitnych Wodzów w SAGA 2.0

20
fb-share-icon20

Dear Friends

This is short review of Polish version of 2nd edition SAGA rulebook and Viking Age armies book.  I prepared article only in Polish for which I’d like to excuse English speaking followers.

Of course still you can use Google translator which I have implemented on the blog for such cases. Dedicated button is in upper left corner of my blog. 

So let’s begin the Dark Ages Wars…


SAGA, Mała Wojna Wybitnych Wodzów…

W zeszłym tygodniu, zaraz po wydaniu, trafił w moje ręce zestaw podręczników do 2 edycji SAGI. Chciałbym się podzielić z Wami kilkoma przemyśleniami tego co dostałem do rączki w moim ulubionym Wargamerze w Warszawie na Wilczej.

Nim przejdę do rzeczy to przyznam się, że w edycję 1 SAGI zagrałem 7 razy. Modele moich Anglo-Duńczyków czekały ze dwa lata na sklejenie i dopiero od ok. 2 miesięcy pogrywam w ten system. Dlatego, siłą rzeczy, skupię się na doznaniach laika, który dostał do ręki fajne książeczki. Postaram się być całkiem zwięzły w pisaniu, aby Was nadmiernie nie zanudzić.

Druga SAGA wg. laika

Co mnie się rzuciło w oczy i zmotywowało do publikacji tego materiału to słowo wstępu z podręcznika głównego, a konkretnie to zdanie pięknie po Polsku napisane:

 „…Każda drużyna przynależy do jednej frakcji, która może reprezentować historyczną nację (np. Wikingowie), rasę fantasy (np. Orkowie) lub grupę mityczną (np. Argonauci)…”

A zatem zupełnie prosty i bardzo przyjazny system będzie dostępnych dla wszystkich, którzy lubią malutkie i szybkie bitewniaki. Nie tylko dla fanów gier historycznych i znających język angielski lub francuski. Love it !!!

To niby mały krok, a jednak tak wiele zmieniający. Warto było czekać. 🙂

Dwie książki, aby zacząć

Aby zagrać w nową edycję trzeba sięgnąć co najmniej  po dwie książki. Podręcznik główny oraz jedyną, póki co, księgę z regułami do poszczególnych drużyn „Era Wikingów”. Ale warto, nie ma sensu się bronić 🙂

Podręcznik Główny

50 stronicowa książeczka w miękkiej oprawie gdzie są wszystkie niezbędne zasady do grania. Zaczyna się od krótkiego wprowadzenia i opisu podstaw mechaniki gry. Przy okazji poznajemy skrybę, który prowadzi nas przed podręcznik i od czasu do czasu podrzuca podpowiedzi i podsumowania kluczowych reguł opisanych w poszczególnych rozdziałach.

Potem rozdział po rozdziale w około godzinę poznajemy wszystko co potrzeba aby zacząć grę. Faza rozkazów, kiedy ustalasz co chcesz, aby się wydarzyło. Fazy aktywacji (ruch, szarża, strzelanie, walka wręcz), czy realizacja twojej strategii. Zasady odpoczynku i zmęczenia, którą są jednym z kluczowych wyróżników systemu. Warto zwrócić uwagę na rysunki, które bardzo prosto pokazują zasady poruszania się, szarży czy walki.

Dalej opis zasad stosowania terenów, zasady specjalne dot. lordów, bohaterów oraz broni. Wreszcie wyjaśnienia dotyczące zasad używania umiejętności, które znajdziesz  na zwojach bitewnych. Sam koniec to opis jak budować drużynę ( co warto wspomnieć, prosty schemat jak budowa cepa) oraz scenariusz, który pozwala zasmakować bitew w mechanice Sagi.

Bardzo podoba mi się jakość i estetyka wydania książeczki, kluczowe frazy, tytułu oraz opisy są wytłuszczone, zaznaczone innym kolorem lub ujęte we wspomnianych wcześniej  podsumowaniach. Całość jest oprawiona bardzo fajna kolorystyką oraz doskonałymi fotografiami, które jednocześnie przybliżają nam z jakimi epokami będzie nam dane spotkać w uniwersach Sagi. Są zarówno postacie fantastyczne, rycerze danych czasów, wieków średnich oraz nawet samuraje. Jak to się potwierdzi w kolejno wydawanych księgach, to wróżę długą i świetlaną przyszłość systemu.

Powiem, że jest to jeden z niewielu systemów, gdzie po przeczytaniu zasad i zagraniu ze dwa razy już poczułem, że ogarniam. Teraz przyszedł czas na Sagę 2.0. Pomoże mi w tym również ostatnia strona ze skrótem zasad.

Czego mi zabrakło…dwie sprawy; dołączonego zestaw miarek i znaczników zmęczenia (np. na kartonie do wyciśnięcia, aby można było zacząć grę z marszu) oraz skrótu zasad na kartonowej kartce oddzielnie od książki, abym nie musiał trzymać księgi na stole przy grze.

Po za  tym, jestem pod dużym wrażeniem.

Księga Uniwersum – Era Wikingów

Tutaj zaczyna się prawdziwa przygoda z Sagą, bo bez tej księgi nie zagrasz. Uniwersum to wprowadzenie do Ery Wikingów. Krótki opis, który osadza graczy w świecie podbojów wikingów i pozwala poczuć się, jakbyś właśnie walczył/walczyła o wolność i przetrwanie z kolejnymi bandami pogan.

Przez tą książkę prowadzi Ciebie Ragnar, to on opisuje zdolność poszczególnych frakcji. A jest ich opisanych aż 16. Do 12 dodane są nowe zwoje bitewne, a 4 opisane w rozdziale „Starzy przyjaciele, nowi wrogowie” to Germanie, Longobardowie, Plemiona Stepów, Umajjadzi korzystający ze swoich starych zwojów z „Saga Aecjusz i Artur” oraz „Saga – Era Krucjat”.

Powracając do opisu głównych frakcji. Bardzo mi się podoba czytelny opis ich zdolność, bohaterów i przede wszystkich zestawienia tabelaryczne statystyk wszystkich jednostek. Wszystko podane jak na dłoni. Należy się uznanie.

Dodatkowo znajdziesz w tej księdze opis stosowania Sztandaru Wojennego oraz całkiem sporo „mieczy do wynajęcia”.  Mi bardzo przypadła do gustu Bretońska Kawaleria. Fajny urozmaiceniem są „Relikwie i Artefakty”. To dodatkowe specjalne przedmioty, z których możesz dobrać jeden do Twojej armii. To może robić ciekawe rzeczy 🙂

Każda najemna jednostka i artefakt jest oznaczany symbolami kości. Te znaczniki pokazują, jakie frakcje mogą korzystać z tej najemniczej jednostki.

A teraz już tylko muszę wyruszyć w pole. Anglo-Duńczycy muszą umoczyć swoje Topory w świeżej krwi….

Do zobaczenie na drodze do Valhalli 🙂

 

20
fb-share-icon20

Leave a Reply

mw-dustbrothers-pl